Ik ben Tamara Steneker (Gastouder Apeldoorn) 35 jaar en woon samen met mijn man Jeffrey Steneker en onze zoon Roan (2013) en onze dochter Isa (2018). Wij wonen in de wijk de maten in een mooie eengezinswoning. Wij hebben juist gekozen voor deze wijk omdat er veel speelveldjes in de buurt zijn, het mooie matenpark waar we geregeld te vinden zijn met bv eendjes voeren of lekker picknicken, de kinderboerderij is op fietsafstand en de basisschool van mijn oudste kind is in de buurt. Ik heb mijn diploma helpende zorg en welzijn voor gastouders en mijn EHBO diploma. En ben sinds augustus 2018 gestart als gastouder.
Sociale Competenties
“samen spelen, samen delen” dat is een zin die je mij regelmatig hoort zeggen. Voor kinderen van de leeftijd van 0 tot 4 is dit in de praktijk toch wel erg lastig en zal ik dit ook regelmatig uit leggen. We pakken geen speelgoed van elkaar af. En vragen netjes of je ermee mag spelen. Bij een spelletje is het ieder om de beurt en wachten we netjes tot je aan de beurt bent. Als er toch onenigheid bestaat ga ik ze helpen om er samen uit te komen. Om speelgoed of een spelletje te kiezen geef ik kindjes vaak 2 of 3 mogelijkheden om uit te kiezen. En we doen gezamenlijke activiteiten wat we met alle kindjes doen en zal toch proberen alle kindjes hun interesse te krijgen en te stimuleren.
Persoonlijke Competenties
Wat ik erg belangrijk vind is dat kinderen zelf leren ontdekken op een spelende manier. Ze stimuleren om zelf te kunnen eten, aankleden, handen wassen, zindelijk worden enz. Ik vind het belangrijk dat ze zich kunnen ontwikkelen om zelfredzaam te kunnen worden en ze daarin te begeleiden en te helpen waar nodig. Om ze dit te leren maak ik onder andere gebruik van beloningssystemen. Om kinderen op een positieve manier nieuwe vaardigheden te leren. Als kinderen om wat voor een reden dan ook gecorrigeerd zouden moeten worden dan worden ze in eerste instantie door mij gewaarschuwd. Als de waarschuwing helaas niet voldoende blijkt te zijn zal ik het kindje opnieuw aanspreken en mocht dit dan nog niet helpen dan mag het kindje even op de trap plaats laten nemen. Vervolgens neem ik het kindje bij me en vind ik het belangrijk om uit te leggen waarom hij/zij op de trap moest zitten.
Emotionele veiligheid
Voordat de opvang echt van start gaat adviseer ik een wenochtend/middag van te voren in te plannen. Zodat het kindje de omgeving, de gastouder en de andere kindjes kan leren kennen. Ik werk met een dagritme wat voor kinderen heel erg fijn is zodat ze weten waar ze aan toe zijn en zodat ze snel kunnen wennen aan een vertrouwd ritme. Op gezette tijden gaan rusten/slapen, samen eten en samen spelen. Kindjes die verdrietig zijn proberen te troosten en mee te laten doen in de activiteiten die we doen. Kindjes die boos zijn helpen met hun boosheid/ woede proberen te achterhalen waarom ze boos zijn en ze helpen in een oplossing te zoeken.
Normen en waarden:
Ik hecht veel waarde aan een aantal normen en waarden die ik graag ook over wil dragen aan mijn kindjes.
Eten doen we netjes aan tafel
Dank je wel en alsjeblieft zeggen
Netjes iets vragen / net taalgebruik
Handen wassen na het toilet gebruik en voor het eten
We slaan en schoppen niets of niemand
Gaan netjes met spullen om
Springen niet op de bank
Respect tonen naar alles en iedereen
Hygiëne:
Hygiëne vind ik erg belangrijk binnen de opvang.
Handen wassen voor het eten, en na het toiletgebruik.
Handen wassen na een luier verschonen
Handen wassen nadat je neus hebt afgeveegd
Handdoek, theedoek en vaatdoek dagelijks verschonen
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u hiermee instemt.